Dua masalah berlaku serentak

Assalamualikum

Pikir jangan terlalu emosi,sesuatu perkara itu perlu di bicangkan terlebih dahulu,pada kali ini saya ingin mengceritakan tentang dua pemasalah yang boleh di anggap sebagai rumit mengikut padangan mata saya.Pemasalahan pertama,hutang belajar,yang mana rata-rata rakyat malaysia mempunyai hutang belajar,disini bagi saya kita perlu mempunyai satu perancagan khusus iaitu satu plan kewangan yang kemas,saya tidak perlu mendetailkan perkara ini kerana sebentar lagi para followers dan para pembaca akan mengetahui juga jalan penyelesaiannya .Pemasalahan kedua,berkahwin ketika tiada kerja tetap,sebenarnya mengikut motivasi Dr Fazilah Kamsah,pasangan perlu memperkukuhkan ekonomi mereka terlebih dahulu,kebenaran kata-kata Dr Fazilah Kamsah ada benarnya

Apabila kedua pemasalahan di atas berlaku secara serentak maka timbulah pemasalahan kecelaruan yang bergitu kompleks dalam pemikiran,saya memberi contoh tentang pemasalah kedua berkaitan dengan perkahwin ketika tiada kerja tetap,bagi sesetengah orang mereka menanggap sebagai batu loncatan untuk mereka mendapat peluang perkejaan selepas berkahwin,bagi sesetengah orang pula,mereka perlu berfikir bagaimana mereka perlu menglangsaikan hutang terlebih dahulu,jadi di sini apa bila pemasalah keduanya di gabungkan akan menyebabkan seseorang itu akan mengalami kecelaruan berfikir,maka segala pecakapan adalah berdasarkan kecelaruan dalam pemikiran tadi.

Bagaimana ingin menyelamatkan keadaan ini bagi padangan saya sendiri?

Ok sebenarnya bagi saya kita perlu mengkaji punca pemasalah tersebut,megapa ianya berlaku sebegitu rupa,dan cuba analisa bagaimana ingin menyelesaikan pemasalaha tersebut


Disini saya memberi contoh pemasalahan  :


  1. Pinjaman PTPN 
  2. Kerja cukup-cukup makan sahaja 
  3. Desakan Ibubapa 
  4. Ingin berterus terang tidak mampu berkahwin/bertunang tetapi takut ibubapa kecewa


Pemasalahan di atas seriang kali berlaku di kalangan orang kita,ini kerana bagi ibubapa yang bertanggungjawab mereka perlu segerakan proses ikatan yang sah supaya tidak berlaku sesuatu perkara yang boleh mengaibkan mereka,tetapi sebenar kita sendiri perlu berbicang dengan cara berhikmah dengan ibubapa kita tentang pemasalahn yang kita hadapi,insyallah ibubapa memahami.

Apabila kita menemukan punca pemasalahan itu maka kita akan dapat selesaikan dengan pelabagai cara yang terbaik

Kakulators:Setakat itu sahaja yang saya dapat tuliskan untuk kali,nati saya sambung lagi

Ulasan