Untuk mu Ibu.....







Setitik air susu yang masuk ke mulut Besar hajat ibu nak tengok ku hidup Air susu ibu nilai tadok(tiada) hargo Walau pitih(wang) beribu dengan duit berjuta Ku tengok muka ibu sejak muda sampai tua Dahi kecut seribu uban putih penuh kepala Tapi aku tahu ibu banyak jasa Air tangan ibu seribu bau seribu rasa Oh ibu .. Oh ibu.. Terima kasih ibu.. Sejak kecik hingga aku dewasa Nyamuk sekor tak wi ketik(gigit) duduk jaga Makan minum kain baju tak wi(bagi) kurang Didik aku dengan penuh kasih sayang



Bila besar baru aku kenal diri Tadok nilai jasa ibu tabur budi Tangan paha kaki sanggup jadi jamban(tandas) Rela susah diri pelihara aku sorang Ibu yang dah tua dok perati(perhati) anak-anak Hok dia tabur jasa bila besar dia nak tengok Anak yang berjaya ditaruh harapan Bekal hari tua tempat dia nak menumpang Oh ibu.. oh ibu.. jasa mu ku kenang.. Selama ini ibu juga jadi hamba Hari ini ku nak balas segala jasa Sakit demam makan minum ku jaga Nak wi(memberi) senang hidup mu di masa tua Jasa baik budi ibu ku tak lupa Walau setitik air susu mu ku rasa Nak buleh ku sorang mu ngandung 9 bulan Letih penat badan mu tak royat(bagitahu) ke orang Ku cium tangan ibu mintak halal mintak ampun Segala salah aku banyak sangat kalu hitung Hari ni aku tahu nilai kasih ibu kandung Budi dan jasa ibu setinggi-tinggi aku sanjung Pada anak-anak hok masih ada ibu Tulunglah pakat tengok walau sekali, sekali seminggu Harta dia tak nak harap kasih anak cucu Tengok mata anak terubatlah segala rindu oh ibu.. oh ibu.. ku sayang pada mu oh ibu.. halal lah makan dan minum ku oh ibu.. oh ibu.. ampunkan dosaku oh ibu.. oh ibu.. terima kasih ibu .. Karya : Cikgu Sulizi – Untukmu Ibu

Ulasan