6 bahagian utama yang perlu di ketahui oleh pemilik dan bakal pemilik Homestay




Dalam menjalankan perniagaan homestay ,pengurusan memainkan peranan yang penting dalam menlancarkan segala urusan yang melibatkan kedua belah pihak iaitu pemilik homestay dan pelanggan
Apabila pelanggan menyukai pada kebiasanya akan memberikan feelback yang positif dan berlaku siri ulangan ulangan sewaan di homestay tersebut

Namun pengurusan yang cekap memainkan peranan yang penting dan di pecahakan kepada berberapa bahagian tentu

 6 bahagian  utama yang perlu di ketahui oleh pemilik atau bakal pemilik homestay 

Dalam buku  karya Tuan Faridil Atras ada menerangkan mengenai 6 bahagian utama yang penting  yang perlu diketahui  pemilik atau bakal pemilik Homestay ,beliau menyatakan Pengurusan homestay yang betul membolehkan pemilik homestay menjana pendapatan yang kosisten 

6 bahagian yang dinyatakan ialah 


  •  Pemilihan dan pemilikan homestay
  •  Penyediaan Homestay 
  •  Cara-cara untuk memasarkan Homestay 
  •  Menyambut tetamu cheak-in
  • Selepas pelanggan cheak-out
  • Mengembangkan bisnes Homestay
Pemilihan dan pemilikan homestay

Dalam buku ini Penulis Tuan Faridil Atras menerangkan tentang 6 jenis hartanah yang boleh dijadikan homestay .Setiap kelebihan dan kekurangan akan di terangkan secara terperinci 
Selain itu 11 faktor lokasi yang menjadikan Homestay anda laris yang akan menyebabkan anda tidak putus-putus menerima tempahan  
Permintaan pelanggan terhadap homestay pada satu-satu kawasan ada di terangkan di dalam buku beliau . Ini adalah sangat penting sebelum anda mengambil langkah besar membeli apa-apa hartanah untuk dibuat homestay.
Menurut penulis lagi terdapat  2 cara menajalankan bisnes homestay tanpa perlu mengeluarkan modal yang besar dalam membeli hartanah

Penyediaan Homestay 

Buku ini ada menerangkan mengenai cara-cara menghias Homestay dan pemilihan tema yang sesuai  mengikut bujet yang ada .
Kelengkapan sesebuah homestay juga perlu di titik beratkan untuk menjamin kepuasan dan keselesaan pelanggan
kadar penetapan sewa boleh di tentukan melalui kelengkapan barang-barang yang sediakan di dalam homestay anda.

Cara-cara untuk memasarkan Homestay

Di dalam buku ini juga tersedia 30 website yang boleh digunakan untuk mempromosikan homestay anda .walaubagaimana pun penulis hanya menekan 3 website yang paling utama. 
Penulis juga ada menerangkan kelebihan dan kekurangan3 website yang paling utama  tersebut 

Website Booking.com  merupakan salah satu laman yang guna oleh penulis untuk mempromosi homestaynya dan kini penulis berkongsi bagaimana laman tersebut boleh   menjimatkan kos yang dikenakan bayaran komisyen untuk 5 tempahan pertama yang anda terima menerusi website tersebut.

Senjata utama dalam memasarkan homestay yang penulis gunakan ialah Database prospek & pelanggan ,dengan terkumpulnya data tersebut  ianya membolehkan anda mendapatkan tempahan berulang-ulangkali dari pelanggan yang sama.

Didalam buku ini ada mecerita bagaimana menggunakan  skrip-skrip whatapps untuk tujuan promosi homestay

Menyambut tetamu cheak-in

Penulis juga ada menerangkan cara-cara menyambut tetamu secara efektif ,penyerahan kunci tanpa perlu anda bertemu ,tangani karenah-karenah pelanggan  dan bagaimana meminta deposit bayaran dengan cara yang berhemah 

Selepas pelanggan cheak-out

Dalam buku ini juga di terangkan bagaimana menguruskan homestay anda selepas pelanggan keluar .Homestay perlulah segera dicuci dan apakah barangan yang perlu di diselenggara

Segera baikpulih kerosakan kecil yang ada ,kerosakan kecil itu boleh menyebabkan feelback negatif daripada pelanggan .

Mengembangkan bisnes Homestay

Penulis juga memberi tips dan strategi bagaimana untuk menambah cawangan dan mengembangkan bisnes homestay 


Mengenai Penulis 

Tuan Faridil Atras sudah 4 tahun menjalankan perniagaan homestay dan beliau telah menerima beberapa anugerah dan pengiktirafan, antaranya, Anugerah Superhost Oleh pihak AirBnB pada tahun 2015 dan Anugerah Guest Review dari pihak Booking.com pada tahun 2017. 

untuk mendapatkan buku beliau dalam bentuk ebook sila klik disini 


Ulasan

  1. untung juga kalau homestay begini...boleh buat duit secara pasif

    BalasPadam
    Balasan
    1. dengan kita mengtahui asas homestay,kebarangkalian untuk rugi dapat di kurangkan

      Padam

Catat Ulasan